Over mij

Mijn foto
Op mijn blog kun je alles lezen over de viltcreaties die ik maak. Ik vind het heerlijk om nieuwe ontwerpjes te maken. Ik zou het leuk vinden wanneer je een berichtje achterlaat! Hartelijke groet, Ilona Atelier het Uilenhuis info@hetuilenhuis.nl

woensdag 25 september 2019

Etsy Seller Challenge dag 25 - #wednesdaywisdom


Op deze laatste woensdag van de challenge deel ik wat wijsheid voor #Wednesdaywisdom. Het leek me leuk om hiervoor een aantal technieken uit te leggen die je in veel van de viltpakketten tegenkomt.

Voor vrijwel alle ontwerpen maak ik gebruik van de festonsteek (in het Engels blanket stitch genoemd). Dat is een steek waarbij je de draad door het lusje van de steek heen haalt. Op die manier sluit je het vilt mooi af, wat vooral bij het vullen met vulwol ideaal is. Zelf vind ik het het mooiste om de festonsteek gewoon in het zicht te laten, maar er zijn ook mensen die alles binnenstebuiten maken en het werk dan omdraaien. Je ziet dan alleen kleine steekjes aan de buitenkant. Behalve de festonsteek maak ik soms gebruik van de (rechte) stiksteek, bijvoorbeeld om kleine applicaties vast te zetten of om een patroontje te borduren.

Wanneer ik armpjes maak van pijpenragers en hiervoor lontwol wil gebruiken voor de handjes, buig ik het uiteinde altijd een stukje om. Op die manier blijft de lontwol gemakkelijk zitten en hoef je niet bang te zijn dat het losraakt. Als ik de pijpenragers gebruik om bloemstengels te maken, dan knip ik deze altijd wat kaal. Op die manier kun je veel strakker werken en krijg je niet overal witte pluisjes die naar buiten piepen.

Een van de dingen die ik zelf het lastigste vond toen ik begon met viltpakketten maken was het maken van een tricot hoofdje. Gelukkig staat op alle patroonbladen een uitgebreide omschrijving. Het is belangrijk dat je netjes werkt en probeert zo weinig mogelijk plooien over te houden wanneer je het bolletje van ondertricot vormt. Op die manier krijg je een mooi, glad gezichtje. Het voordeel van de meeste ontwerpjes is dat je wat kunt smokkelen met de achterkant. Bij de flora’s kun je de minder mooie stukjes van het hoofd gewoon onder de vilten bloem verstoppen.  
Nog een laatste wijsheidje: met vilt is veel meer mogelijk dan je misschien zou denken. Met een beetje fantasie kun je werkelijk alles namaken. Probeer het zelf eens! Misschien heb je al een tijd een leuk idee in je hoofd: waarom zou je het niet eens proberen te maken? DIY pakketten zijn natuurlijk super om te maken, maar het is ook leuk om er een eigen draai aan te geven J

Geen opmerkingen: