Over mij

Mijn foto
Op mijn blog kun je alles lezen over de viltcreaties die ik maak. Ik vind het heerlijk om nieuwe ontwerpjes te maken. Ik zou het leuk vinden wanneer je een berichtje achterlaat! Hartelijke groet, Ilona Atelier het Uilenhuis info@hetuilenhuis.nl

zondag 18 december 2011

Natvilten

Een paar maanden terug heb ik een workshop sjaal vilten gevolgd in Drunen. Ik had al wel eerder van natvilten gehoord, maar het nog nooit zelf geprobeerd. Ik vond het toen erg leuk om te doen en eindelijk dacht ik er gisteren aan om wat groene zeep te halen, zodat ik het ook thuis kon gaan proberen. Het ging een stuk gemakkelijker dan ik had gedacht. En het was ook heel erg leuk!

Wat heb je nodig?
- een liter heet water
- een eetlepel groene zeep (gewoon bij de supermarkt te koop)
- schoonmaakazijn (ook bij de supermarkt)
- merino lontwol
- 2 stukken bubbelplastic
- een handdoek
- een plek om te kliederen

Eerst kook een liter water in de waterkoker en dit giet je in een emmer. Hier een eetlepel zeep in laten oplossen. Ondertussen leg je op een stuk plastic (met bobbels omhoog) kleine plukjes wol in laagjes. Eerst van links naar rechts en de tweede laag van boven naar onder. Ik gebruik Australische lontwol, die is heel zacht en vervilt enorm makkelijk. Zorg dat het niet te dik ligt, maar ook dat er geen gaten meer te zien zijn. Schep wat van het warme water met een kopje over je losse plukjes wol en duw het zachtjes aan, zodat het sop verdeeld wordt over je wol. Leg nu een tweede stuk plastic over je vilt en wrijf zachtjes.

Na een tijdje kun je wat harder wrijven en ook de vilt met je hand over het onderste plastic wrijven. Na een tijdje onstaat eigenlijk vanzelf een mooi lapje.

Rol het een paar keer in een stuk plastic en knijp er flink in (tip: boven de wasbak, want het sop spuit er aan alle kanten uit). Wanneer je lapje stevig voelt kun je het uitspoelen in wat water. Laten opdrogen en kijk dan of het inderdaad goed vervilt is. Is dat het geval, kun je je lapjes in wat water met azijn wassen. Hierna kun je het niet meer vilten en is je lapje klaar.

Ik heb zelf twee rood/roze lapjes gemaakt. Wat ik ermee ga doen blijft nog even een verrassing, maar ik ga zeker vaker zelf vilten! Heb je vragen, laat dan een reactie achter!


Fijne zondag!
Nanaya

Geen opmerkingen: