Over mij

Mijn foto
Op mijn blog kun je alles lezen over de viltcreaties die ik maak. Ik vind het heerlijk om nieuwe ontwerpjes te maken. Ik zou het leuk vinden wanneer je een berichtje achterlaat! Hartelijke groet, Ilona Atelier het Uilenhuis info@hetuilenhuis.nl

zaterdag 9 maart 2019

FeltFolk


Al jaren ben ik dol op popjes in doosjes. Het heeft iets magisch om het dekseltje op te tillen en te ontdekken wat erin zit. Als kind kon ik uren met sieradendoosjes spelen. Mijn oma en moeder hadden ieder zo’n grote sieradendoos, met allerlei vakjes en laatjes. Geweldig vond ik dat.

In 2017 bestelde ik bij de groothandel wat kraftdoosjes, zonder dat ik nog precies wist wat ik ermee wilde doen. Met kerst ontwierp ik toen het kerststalletje in een doosje en dat smaakte naar meer. 
Wat later volgden de tandenfeetjes. Elk met een schattig klein zakje waar je daadwerkelijk een tand in kunt doen.
Toen ik vorig jaar Assepoester bedacht en daar enorm veel leuke reacties op kreeg, ontstond het idee om iets met sprookjesfiguren te doen. Hoe leuk zou het zijn om kleine zakpopjes te maken en die in een mooi versierd doosje te doen? Maar mag dat eigenlijk wel?

Na wat uitzoekwerk kwam ik erachter dat veel van de bekende sprookjes ‘public property’ zijn. Officieel mag je geen Disney-ontwerpen maken, wat natuurlijk alsnog veel gebeurt, maar er zijn behoorlijk wat Disney-sprookjes gewoon op bestaande sprookjes gebaseerd. Best leuk om zoiets eens uit te zoeken. Blijkbaar procedeerde Disney de afgelopen 20 jaar diverse malen wanneer mensen weer eens hun ontwerpen gebruikten. Omdat dit hun imago geen goed deed, zeker toen ze een kinderdagverblijf voor de rechter sleepten dat een muurschildering had van een van hun karakters, gebruiken ze sinds een aantal jaren andere namen voor hun films. Het sprookje Rapunzel is public property, maar alles rondom de naam ‘Tangled’ is eigendom van Disney. En wist je dat de film Frozen gebaseerd is op het sprookje De Sneeuwkoningin van Hans Christian Andersen?

Belangrijk dus om geen Disney-gerelateerde namen te gebruiken, maar als ik me bij de auteursrechtvrije sprookjes houd is er niks aan de hand.

Mijn eerste ontwerpje was Roodkapje. Zij is voor mij echt hét sprookjesfiguur, misschien juist omdat er geen Dinseyfilms over gemaakt zijn. In eerste instantie maakte ik haar gewoon om uit te werken tot een patroonblad, maar ik vond het zo leuk om haar te maken dat ik er in de dagen daarna nog 3 maakte. En zo kwam ik dus tot het idee om een tweede Etsywinkeltje te beginnen met handgemaakte producten. Regelmatig krijg ik de vraag of ik ontwerpjes ook kant-en-klaar verkoop, maar omdat ze zoveel werk zijn en daardoor extreem duur zouden worden doe ik dat eigenlijk nooit. Met deze popjes in een doosje is dat wel een optie.

Toen ik dat eenmaal had bedacht, besloot ik om mijn oude Etsy-winkeltje ook meteen van naam te veranderen. Jaren terug had ik ‘OwlCityCreations’ bedacht omdat het een paste bij het Uilenhuis en ik toen nog volop bezig was om allerlei uiltjes te maken. Maar eerlijk gezegd ben ik nooit echt blij geweest met die naam. Te lang, te specifiek, niet echt aansprekend. Tijd dus voor wat nieuws! Na wat brainstomsessies met mijn broertje en zusje kwam ik uit op Felt Folk. Dat vertaalt naar het Nederlands als ‘Vilt Volk’, maar Folk heeft in het Engels nog een tweede betekenis. Folk Tales zijn een soort sprookjes: volksverhalen. Mijn ontwerpwinkeltje gaat daarom FeltFolkDesigns heten en mijn nieuwe winkel FeltFolkFriends (kleine vriendjes van vilt).


Studiostempel maakte van mijn schets (tja, tekenen is niet mijn sterkste kant...) deze mooie stempel die ik meteen als logo kan gebruiken.
En zo is mijn nieuwe winkeltje geboren: FeltFolkFriends. Neem er gerust eens een kijkje. Alles handgemaakt met veel aandacht voor details en met natuurlijke, eerlijke materialen. Het is de bedoeling om de komende maanden steeds wat nieuwe zakpopjes te ontwerpen en in de winkel te plaatsen. Hieronder alvast een kleine preview van het kapsel van.... 
Genoeg ideeën, nu alleen de tijd nog om ze uit te werken ;)

1 opmerking:

juffrouw Ooievaar zei

Goed bezig, super leuk als je ideëen werkelijkheid worden.
Ik kan ook niet zo goed tekenen, maar je ziet het, anderemaken er een mooiestempel van.
Ik ga voor Assepoester :)
Veel succes met alles.
Groetjes Anita